En dröm för Värmland

Bakgrund:

Ett av Värmlandstrafiks affärsmål är att få fler att resa kollektivt och avstå från bilen. Målet är att fördubbla marknadsandelen. En tuff utmaning då över 70 % av resorna med start och eller mål i Värmland görs med bil och över 90 % av hushållen i Värmland har en eller flera bilar.

Uppdrag:

Få frekventa bilister att byta till kollektivt resande.

Metod:

Lazzo Provåkning™ är ett koncept vi utvecklat sedan 2001, för att metodiskt lista ut när, var, hur och vilka som kan tänka sig att börja resa kollektivt. Det är en metod som ständigt förfinas och som i skrivande stund gett kollektivtrafikbolag i Sverige över 100 000 nya kunder.

Mål:

800 nya kunder.

Genomförande:

Många reser vanemässigt med bilen till jobbet, utan att reflektera över vad det kostar. Egentligen. Med bränsle, värdeminskning, omkostnader, parkering osv. Så vi tycker helt enkelt att det är dags att berätta det och samtidigt erbjuda ett betydligt billigare alternativ. Ett alternativ som inte bara sparar kronor och ören utan också sparar påfrestningar på miljön – en fråga som var extra het (pun intended) efter sommarens extremväder. Lägg där till att du får egentid medans du gör det – det låter nästan för bra för att vara sant. Det låter nästan som en dröm?

Resultat:

867 nya kunder.