Okända kunder

Utveckla försäljningen och lojalitet med CRM

CRM, Customer Relations Management, en strategi för att hitta, behålla, utveckla och återta kundrelationer. CRM som strategi lämpar sig väl inom Persontrafik. Vinsterna är stora. Några väsentliga nyckeltal är till exempel retention (andel återköpskunder), årligt snittköp och duration kundens ”livslängd”. Dessa nyckeltal ger löpande insikter till såväl försäljning, ledning och marknad.   
Här är fyra områden som skapar direkt nytta för relation och försäljning.

Kända kunder

Kundvärde­segmentering

Kortfattat innebär det dela upp kunder i olika grupper baserat på deras köpmönster över tid. Vi kan prioritera kundsegment och avdela resurser och aktiviteter för att behålla och utveckla dessa relationer.

Omni-channel och marknads­automation

När en kund är identifierad och möjlig att kommunicera med finns möjlighet att använda flera olika kanaler för kommunikation direkt med kund och dessutom effektivisera insatser med hjälp av automatisering. Det skapar möjlighet att nå fram till kunderna i relevant kanal och vid rätt tidpunkt med personligt anpassade budskap. Visionen är att möta ” Next best action”

Kundens livscykel

Denna punkt handlar om att definiera kundens resa och ”beröringspunkter” med verksamheten, från första kontakten till lojal kund. Genom att identifiera och på djupet förstå de olika stegen i kundens livscykel kan verksamheten anpassa strategier och aktiviteter för att möta kundens behov vid varje steg.

Prediktiv analys

Genom kontinuerligt arbete med CRM-processen och insamling av data skapas möjlighet för datadriven analys för att förutsäga framtida kundbeteenden. När det finns förståelse för kundens mest sannolika beteende kan verksamheten arbeta proaktivt med anpassning av strategier och aktiviteter för på bästa sätt möta kundernas behov och därigenom driva både försäljning och kundnöjdhet.