Lazzo reklambyrå logotyp

Jönköpings Länstrafik

Dogge lanserade cykel på tåget!

Att resa hållbart innebär inte nödvändigtvis bara att resa tillsammans. Cykel som transportsätt är än mer hållbart men långt ifrån alltid genomförbart. Så vad händer om du kombinerar det bästa av två världar – buss/tåg med cykel?

 

Då kan resenären ta sig till och från hållplatserna smidigt och få motion dessutom. En så kallad win-win-win. Möjligheten har förvisso funnits länge, men då kostat extra. Nu har Jönköpings Länstrafik valt att underlätta ett kombinerat resande genom att inkludera cykel ombord i det ordinarie biljettpriset för regionbussar och tåg.
När lansering iscensattas var idén självklar: Cykeln på köpet ­– vi ringer Dogge!

 

Sagt och gjort, den bärande delen i lanseringskampanjen, var en film för social media som med glimten i ögat och på ett snyggt sätt integrerar Dogge Doggelito och kommunicerar möjligheten till cykel på köpet!
I kampanjen ingick också annonsering på Facebook/Instagram, Youtube-annonser, fönsterskyltar på stads- och regionbussar samt banner och info till JLT-webben och organisk social media.

Vid uppföljning och mätning av kampanjens resultat konstateras att
75 procent av JLT-kunderna känner till möjligheten att ta med cykel på köpet. Via Facebook och Youtube exponerades filmen drygt 1,8 miljoner gånger. Shoo!

Jan Brissman

Vill du veta mer om kampanjen?

Kontakta ansvarig projektledare,
Jan Brissman på jan.brissman@lazzo.nu
eller +46 708-82 27 40

Slider