År 2030 sattes som en deadline för flera, tuffa klimatmål.
För kollektivtrafiken ska utsläppen för inrikes transporter minska med 70 procent, gentemot 2010. Det etappmål, som sattes av Sverige själva, har nu redan nåtts av kollektivtrafiken.
År 2045 ska summan befinna sig på 85 procent, gentemot 1990. Även den summan har den svenska kollektivtrafiken nu nått.
Västtrafik rapporterade att över 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Andelen för tåg, spårvagnar och tunnelbana är högre än så. För Västtrafiks del är den stora elektrifieringsresan ännu inte över. Deras interna mål är att hela fordonsflottan ska gå på el, enligt nuvarande bedömningar tros samtlig trafik vara elektrifierad år 2035.
Gör bra saker – och berätta om det
I somras uppmärksammades kollektivtrafikens snabba omställning med ett pris, nämligen Greenhush-priset. Greenhush är motsatsen till greenwash. Att greenhusha något är alltså att göra något bra för miljön, men att inte berätta om det.
2030-sekretariatet delar ut det nya priset årligen, och syftar till att lyfta beundransvärda klimatinitiativ som inte fått det ljus och den berömmelse som de förtjänar.
– Vi i den svenska kollektivtrafiken är stolta att bli uppmärksammade för att vi har nått så långt i vårt hållbarhetsarbete, sa Västtrafiks vd Roger Vahnberg vid prisutdelningen.
Men priset och uppmärksamheten till trots vill inte Västtrafik greenhusha sig själva mer. Nu kommer de istället att lyfta det arbete som de gör för klimatet och elektrifieringen av svensk kollektivtrafik.
– Vi kommer inte att vinna priset fler gånger, lovar Roger Vahnberg.