Digital framgång för Kungshamns högsta hotell

Hotell Kungshamn Suites

Om caset

Hotellbranschen i Sverige är en stor sådan. Med över 1 200 hotell i landet, och närmare 42 miljoner gästnätter varje år, är det en konkurrensutsatt business att bedriva. Ute längs kusterna är boendealternativen många och det är viktigt att sticka ut i den tuffa konkurrensen. Med bra service, utmärkt läge och rum av högsta kvalitet, är förutsättningarna goda. Men hur går man till väga för att locka in fler besökare att uppleva just det?

Hotell Kungshamn Suites är ett unikt boende, mitt i hjärtat av kustpärlan Kungshamn. Här finns lägenhetssviter och vanliga dubbelrum, med all tänkbar komfort, oavsett behov och önskemål. Närheten till hav och båtliv, och såväl vandringsvänlig natur som golfbanor runt hörnet, finns något för alla, precis utanför dörren.

Tillsammans med Lazzo har Hotell Kungshamn Suites stärkt sin digitala närvaro på flera sätt. En ny webbplats togs i bruk år 2021, där besökarens upplevelse stod i fokus. En modern och tilltalande webbplats som är enkel att navigera sig på, blev grunden som webbplatsen byggdes på. Nu lockar den nya och optimerade webbplatsen in över 110 000 unika besökare årligen.

 

Den stora mängden besökare, i kombination med en tydlig bokningsfunktion och vassa erbjudanden, har ökat bokningarna för hotellet. Under det senaste året har deras egen webb stått för 54 procent av alla bokningar, resterande är gjorda över telefon eller via hotellsajter såsom Expedia och Booking.com.

Sedan 2023 har Lazzo även arbetat med digital marknadsföring för att ytterligare stärka Hotell Kungshamns aktier inom den tuffa konkurrensen. Genom att ta stöd i ett målgruppsarbete, identifierades rätt kanaler och budskap för Hotell Kungshamns behov. Med strategiskt arbete i grunden, rullades flertalet annonser ut, specialanpassade efter respektive målgrupp. Från Facebook, där majoriteten av all annonsering har skett, kommer många besökare som väljer att boka sin vistelse i Kungshamn. Över 50 000 av de unika besökarna, en siffra på totalt 47 procent av totalen, kommer från den digitala marknadsföring som Lazzo riggat upp åt hotellet. Då konverteringsgraden för hotell via annonsering i sociala medier ligger på runt 3 procent i snitt, blir antalet bokningar många. En sommar i Kungshamn, bad i havet och solstrålar på balkongen, kan det bli bättre?

Se fler case

Arbetsbok för en inkluderande arbetsplats fri från diskriminering
Volvo
Startup med anor från 1898
Sventoft
Effektiva CRM-kampanjer för att öka försäljning hos befintlig kund
Värmlandstrafik