Digital provåknings­kampanj som bidrar till ändrat beteende

Sörmlandstrafiken

Om caset

Sörmlandstrafiken genomförde under hösten 2023 en digital provåkningskampanj i samarbete med Lazzo. En mycket lyckad sådan, låt oss återkomma till resultatet.

Målet med kampanjen var att driva beteendeförändring bland bilister, att välja buss och tåg i stället för att ta bilen till jobb och studier. För att åstadkomma den förändringen skapades ett starkt erbjudande, fyra veckors fritt resande med Sörmlandstrafiken i den egna hemkommunen.

Framgångsrik kampanj – skarpa resultat i ökad försäljning

Och så till resultatet. Ett mycket starkt sådant i alla delar av kampanjen. Totalt var det 2 566 personer som lockades av erbjudandet om fri provåkning. 997 av dem matchade de på förhand ställda urvalskriterierna.

Dessa närmare 1 000 personer fick ett resekort laddat med fyra veckors fria resor hem i brevlådan. Efter provåkningsperioden gjordes uppföljning i flera steg och vi konstaterar att 239 personer fortsatt att resa med Sörmlandstrafiken efter provperioden. Det motsvarar 24 procent av provåkarna vilket är riktigt bra. Inte minst med tanke på att en persontrafikskund normalt stannar i cirka fem år vilket innebär att kampanjen genererat och kommer att generera god försäljning flera år framåt.

20 års erfarenhet – vi vet vad som ger resultat!

Lazzo har över 20 års erfarenhet av provåkningskampanjer. Det är bevisat effektiva aktiviteter för att locka nya resenärer till kollektivtrafiken. Det i sig gör dessutom dubbel nytta, det bidrar till ett mer hållbart resande vilket gör gott för resenärernas plånböcker likväl som att det minskar klimatpåverkan.

En digital kampanj av detta slag har flera samordnade byggstenar, bland annat:

  • automatiserad svarssida på webben
  • annonsering i social media med tydligt erbjudande för att driva intresserade till svarssidan
  • kommunikation och uppföljning med provåkare i flera steg

Självklart finns det även en hel del aktiviteter ”under huven”, bland annat för att säkerställa att rätt personer ur målgruppen blir utvalda att provåka samt relevant uppföljning för analys och säkerställande av resultat.

Under drygt två decennier har vi gjort en lång rad tester och utvärderat olika metoder för att nå bästa möjliga resultat för antalet nya kunder. I digitaliseringens spår med allt från smartphones till sociala medier och smidig webbteknik har vi utvecklat ett digitalt koncept för provåkningskampanj som skapar mycket goda resultat. Det är Sörmlandstrafiken ytterligare ett gott exempel på.

Se fler case

Götatunneln: Operation Nedstängning
Västtrafik
Ett par hundra nya kunder med digital provåkningskampanj
X-trafik
Hela resan för halva priset
Länstrafiken Örebro