Hjälp oss ställa 30.000 bilar

Västtrafik

Om caset

För att öka det hållbara resandet har Västtrafik som mål att fördubbla resandet till år 2035. För att nå dit behöver vi få bilister att prova på genom så kallade provåkningskampanjer. Lazzo Provåkning ™ är ett koncept vi utvecklat sedan 2001, för att metodiskt lista ut när, var, hur och vilka som kan tänka sig att börja resa kollektivt. I skrivande stund har det gett kollektivtrafikbolag i Sverige över 100 000 nya kunder.

I samarbete med Forsman & Bodenfors, bad vi bilisterna att hjälpa oss att ställa 30.000 bilar. Och illusterade hur mycket det faktiskt är.

På två kampanjer ansökte 188.598 personer om att få provåka, 65 424 bilister fick möjligheten att prova kollektivtrafiken och preliminärt resultat indikerar på 13.048 nya kunder. En miljörörelse som är här för att stanna.

Västtrafik provåkning. En kampanj skapad av Lazzo reklambyrå i Skövde
Västtrafik provåkning. En kampanj skapad av Lazzo reklambyrå i Skövde
Västtrafik provåkning. En kampanj skapad av Lazzo reklambyrå i Skövde

Se fler case

Ny praktdräkt till parken
Science Park Skövde
Ett par hundra nya kunder med digital provåkningskampanj
X-trafik
You had me at hello
RMIG