Marknadsföring och kommunikation kräver god kännedom om målgrupp och att göra rätt kanalval för att nå densamma. En viktig del i mixen av kanalval är digital närvaro. Inte minst olika typer av sociala medier.
I Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2022 finns mycket matnyttig statisk över hur svenskar använder internet och de möjligheter som det skapar. I rapporten som publiceras en gång per år konstateras att bland internetanvändare i Sverige, 8 år och äldre, har 94 procent använt sociala medier under det senaste året.
Sociala medier en stark digital kanal
Om vi tar bort de yngsta åldersgrupperna kan konstateras att i hela befolkningen 16 år eller äldre är det 9 av 10 personer som använt sociala medier det senaste året. Det innebär att användandet av internet är på samma nivå som 2021. De generella tendenserna ger vid handen att personer födda på 20-, 30- och 40-talet minskar sitt användande medan personer födda på 2010-talet ökar sin användning. Övriga åldersgrupper ligger kvar på samma nivå.
Åldersgrupper och sociala medier
Överlag är användandet av olika sociala medieplattformar stabilt, även om en viss minskning av användandet kan noteras för Youtube, Flashback, Reddit och Twitch.
Ur statistiken kan slutsatser dras avseende vilka ålderskategorier som använt vilka sociala medier i störst utsträckning under det senaste året, men kanske än mer intressant vilka sociala media som används varje dag.
Sammantaget innebär det att sociala medier fortsatt är intressanta kanal för att nå ut med marknadsföring och kommunikation. Såväl för att skapa kännedom som locka till action.
Daglig användning av sociala medier fördelat på åldersgrupper
40-talister
- Facebook: 5 av 10 personer
- Youtube: 1 av 10 personer
- Instagram: 2 av 10 personer
50-talister
- Facebook: 5 av 10 personer
- Youtube: 2 av 10 personer
- Instagram: 3 av 10 personer
60-talister
- Facebook: 6 av 10 personer
- Youtube: 2 av 10 personer
- Instagram: 5 av 10 personer
- Snapchat: 1 av 10 personer
70-talister
- Facebook: 7 av 10 personer
- Youtube: 3 av 10 personer
- Instagram: 5 av 10 personer
- Snapchat: 1 av 10 personer
80-talister
- Facebook: 7 av 10 personer
- Youtube: 3 av 10 personer
- Instagram: 6 av 10 personer
- Snapchat: 2 av 10 personer
90-talister
- Facebook: 7 av 10 personer
- Youtube: 5 av 10 personer
- Instagram: 7 av 10 personer
- Snapchat: 4 av 10 personer
- Tiktok: 2 av 10 personer
00-talister
- Facebook: 2 av 10 personer
- Youtube: 7 av 10 personer
- Instagram: 6 av 10 personer
- Snapchat: 8 av 10 personer
- Tiktok: 5 av 10 personer
(Underlag för ovanstående är tabell på sidan 160 i rapporten Svenskarna och Internet 2022. Avrundning av procentsatser har gjorts.)