Västtrafik
Nöjda kunder reser mer
Västtrafik har ett stort antal registrerade kunder med olika behov och i olika faser av sin kundlivscykel. De behöver segmenteras för att mötas med rätt budskap och rätt erbjudande i rätt tid för att öka försäljningen, öka durationen och förflytta de som fortfarande reser på plastkort till appen Västtrafik To Go.
Vårt uppdrag från Västtrafik var att skapa en försäljningsdrivande, relationsskapande och positiv kampanj. Och med hjälp av den få 37 000 kunder att lösa in sitt erbjudande, öka resandet och generera ett positivt ROI.
Vi har under flera år segmenterat och förfinat målgruppsanpassningen till Västtrafiks befintliga kunder, men förvånas ändå själva över hur stor effekt det har. Att vi med kommunikation kan få en kund att göra en extra resa, stanna längre och öka sitt snittköp. Augusti är en extra viktig månad för att få igång kunderna att resa igen efter semester istället för att kanske börja med ovanan att köra bil istället. Så med den timingen ihop med budskap och erbjudanden anpassade för de olika kundsegmenten uppmanade vi kunderna att starta hösten med Västtrafik.
Resultatet talar för sig självt: kampanjen hade ett OBS-värde på 80 % och resulterade i över 68 000 inlösta erbjudanden vilket gav nya intäkter på över 10 milj kronor (exklusive erbjudande). Ställt mot kontrollgrupper genererade de bearbetade grupperna mer än 6,3 miljoner kronor i ökad försäljning på fem månader och ett 11,5 % högre snittköp/vecka.
Vill du veta mer om kampanjen?
Kontakta ansvarig projektledare,
Jan Brissman på jan.brissman@lazzo.nu
eller +46 708-82 27 40