Bry dig om dina kunder, skicka ett brev!

På spaning med Lazzo

Befintliga kunder är helt avgörande för en verksamhet. Det är också en grupp som behöver omtanke och kontinuerlig bearbetning. Ett effektivt sätt att bibehålla relation, öka lojalitet och driva merförsäljning är att jobba med nyhetsbrev.

Fem av de främsta fördelarna med digitala nyhetsbrev

  1. Ökad kundlojalitet: Regelbundna nyhetsbrev hjälper till att hålla ditt varumärke top-of-mind hos dina kunder, vilket ökar chansen att de återkommer för framtida köp.
  2. Kostnadseffektiv marknadsföring: Nyhetsbrev som kanal för kommunikation är en aktivitet som relativt sett är ekonomiskt överkomlig. Med bra innehåll och erbjudanden skapar det dessutom stort värde för mottagaren. Totalt sett kostnadseffektivt således.
  3. Skapa värde för kunden: Nyhetsbrevet bildar en marknadsföringsaktivitet som möjliggör för ditt företag att lyfta och sprida information, tips och erbjudanden som hjälper och bidrar till dina kunders vardag och verksamhet. Det bygger förtroende för ditt varumärke.
  4. Målgruppsanpassa: Med nyhetsbrev kan du segmentera din kundbas och skicka skräddarsydda meddelanden som är relevanta för olika kundgrupper.
  5. Mätbara resultat: Genom att använda ett verktyg utvecklat för epostmarknadsföring kan du spåra och analysera på vilka sätt nyhetsbrevet genererar resultat. Mäta allt från öppningsfrekvens och klick-frekvens till konverteringar av olika slag.

Hur kan vi på Lazzo hjälpa dig?

Sex tips för att skapa resultat med nyhetsbrev

  1. Locka till läsning: Ett nyhetsbrev som inte öppnas gör ingen nytta. I en dignande mailkorg gäller det att ämnesraden sticker ut. Det är den kunden först ser och som ska locka till att öppna och läsa.
  2. Tid är pengar, skriv kort: Tid är en resurs som vårdas ömt av många. Om du lyckats få din kund att öppna nyhetsbrevet gäller det att innehållet svarar upp mot ämnesraden. Och dessutom är kortfattat och koncist. Men inte på bekostnad att ska ett värde för läsaren.
  3. Använd rätt kostym: Alla dina insatser inom kommunikation bygger ditt varumärke. Det gäller även nyhetsbrev. Bygg ett visuellt tilltalande lättillgängligt nyhetsbrev som harmonierar med ert grafiska uttryck och er tonalitet i alla avseenden.
  4. Skapa action: När du skicka nyhetsbrev är det en klar fördel att det finns en tydlig call to action – även känd som CTA. En knapp till en länkad text eller liknande som uppmanar läsaren att agera och eller klicka sig vidare, exempelvis för att ladda ned en guide, läsa en hel artikel, göra ett köp eller anmäla sig till ett event.
  5. Testa och förbättra: Var noga med att ha målsättningar för varje nyhetsbrev och följ upp resultat i förhållande till det. Testa olika ämnesrader, innehåll och call to actions. Förbättra och förfina vid nästa utskick och följ upp igen hur målgruppen agerar.
  6. Bonustips: ta hjälp. Lazzo har jobbat över 25 år med strategisk marknadsföring, ett av våra verktyg är digitala nyhetsbrev som en effektiv kanal för kommunikation med kunder. En annan är adresserade utskick som sticker ut och genererar hög observation, högt läsvärde och action. Hör av dig så kan vi ta en diskussion om hur vi kan hjälpa just ditt företag.

Kontakta oss på Lazzo!

Se fler på spaning

AI har en självklar plats i trendspaning för kommunikationsbranschen
Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
AI har en självklar plats i trendspaning för kommunikationsbranschen
Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris