På spaning med Lazzo
Västtrafik är åter igång med att låta bilister provåka kollektivtrafiken gratis efter ett uppehåll under pandemin. Historiskt har bolaget haft god konverteringsgrad vid liknande satsningar och de räknar med att värva ungefär 9000 nya resenärer i och med den pågående kampanjen.
Under drygt tio års tid har Västtrafik satsat på att få fler att välja att resa kollektivt istället för att ta bilen. Genom flera framgångsrika kampanjer, så kallade provåkning, har de fått tusentals bilister att istället bli återkommande resenärer på både bussar och tåg. Under pandemin tvingades dock bolaget att ligga lågt, men i januari kunde en ny omgång av kampanjen genomföras.
100 000 bilister i hela Västra Götalands län fick då ett erbjudande om att åka kollektivt gratis i 14 dagar. Vilka som tilldelades erbjudandet var på förhand bestämt utifrån en profil, i hopp om att nå sådana kunder som tidigare inte varit betalande resenärer hos bolaget.
– Det finns flera kriterier, till exempel att det ska finnas bra trafik där man bor eller ett visst antal hundra meter till en hållplats och hur ofta det går trafik. Sen gör vi också undantag i områden där det är väldigt fullt i dag, där kan vi inte erbjuda ännu mer eftersom det kan ställa till det, förklarar Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.
Västtrafik räknar med att ungefär 10 procent fortsätter att resa även efter att provåkningstiden gått ut.
– Vi räknar med att cirka 9 000 fortsätter att åka med oss efter kampanjen, så vi har en hög konverteringsgrad, säger Lars Backström.
Lazzo jobbar med strategisk marknadsföring och kommunikation som bidrar till dina affärsmål. Med fokus på mätbara resultat!
Du kan när som helst avregistrera dig genom att använda länken i vårt nyhetsbrev.
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Kaplansgatan 16B,
Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg
Kontakt
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Besök
Kaplansgatan 16B, Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg