Tusentals personer får gemensamt tillbaka närmare en miljon kronor av SL, då pengar felaktigt dragits från deras bankkonton.
En lösning på problemet finns dock inte i sikte, utan det är upp till varje resenär att själv kontrollera att det inte dras dubbla summor.
Runt 100 000 personer använder dagligen det nya betalsystem som SL införde för tre år sedan. Med ett vanligt kontokort kan du som resenär på egen hand enkelt blippa dig in genom spärren.
Tusentals resenärer har nu dock anmärkt på att pengar dragits av SL från deras konton på felaktiga grunder, skriver Dagens Nyheter.
Majoriteten av klagomålen tros vara kopplat till ett dubbelblipp, där resenärerna har ett vanligt kontokort i samma plånbok som sitt redan inköpta periodkort.
– Det finns en möjlighet att ställa in spärrarna så att de inte registrerar ett betalkort och ett SL-kort samtidigt, men den vägen vill SL inte gå. Om vi bygger in för mycket kontroller innan spärrarna öppnas skapar vi ett annat problem, att du får stå och vänta, säger Andreas Strömberg.