SL debiterade dubbelt till tusentals

Tusentals personer får gemensamt tillbaka närmare en miljon kronor av SL, då pengar felaktigt dragits från deras bankkonton.

 

En lösning på problemet finns dock inte i sikte, utan det är upp till varje resenär att själv kontrollera att det inte dras dubbla summor.

Runt 100 000 personer använder dagligen det nya betalsystem som SL införde för tre år sedan. Med ett vanligt kontokort kan du som resenär på egen hand enkelt blippa dig in genom spärren.

 

Tusentals resenärer har nu dock anmärkt på att pengar dragits av SL från deras konton på felaktiga grunder, skriver Dagens Nyheter.

 

Majoriteten av klagomålen tros vara kopplat till ett dubbelblipp, där resenärerna har ett vanligt kontokort i samma plånbok som sitt redan inköpta periodkort.

 

– När vi byter ut ett system krävs ett nytt beteende för att det ska fungera, säger Andreas Strömberg, presschef på SL, till Dagens Nyheter.
 
Det är upp till den enskilde att kontrollera sitt kontoutdrag för att se om pengar har dragits.  SL gjorde informationsinsatser när lösningen infördes. Dock verkar det inte ha nått fram, då närmare 10 000 resenärer kontaktat SL och bestridit debiteringarna.
 
Kan SL göra något åt dubbelblippningarna? 

 

– Det finns en möjlighet att ställa in spärrarna så att de inte registrerar ett betalkort och ett SL-kort samtidigt, men den vägen vill SL inte gå. Om vi bygger in för mycket kontroller innan spärrarna öppnas skapar vi ett annat problem, att du får stå och vänta, säger Andreas Strömberg.

Vilka utmaningar står du inför?

Hör av dig till oss på Lazzo!

Jan Brissman,

VD, Projektledare


0708-822 740
jan.brissman@lazzo.nu

Johan Hoffman

Copywriter, Projektledare


0733-223 140
johan.hoffman@lazzo.nu

Jan Brissman,

VD, Projektledare


0708-822 740
jan.brissman@lazzo.nu

Johan Hoffman

Copywriter, Projektledare


0733-223 140
johan.hoffman@lazzo.nu