633 resenärer låter bilen stå!

Länstrafiken Kronoberg

Om caset

Nya kunder. En hörnsten för vilken verksamhet som helst. Länstrafiken Kronoberg har genom åren insett fördelarna med provåkningskampanj som en metod för att locka nya resenärer. Konceptet för dessa kampanjer innebär bearbetning av en specifik målgrupp för att locka till provåkning och i nästa steg konvertera dem till nya kunder.

Kampanjen som genomfördes hösten 2024 i Kronoberg lockade över 7 000 ansökningar om att få resa gratis i 30 dagar. Med hjälp av en på förhand bestämd resprofil fick 2 344 personer den möjligheten. En av de 633 som blivit nya kunder är Pernilla:

”Nu reser jag på ett månadskort. Det är främst bekvämligheten i att stiga på och sätta sig som jag tycker om. Chaufförerna är väldigt trevliga och gör resan bättre också.”

Lazzo har arbetat med provåkningskampanjer för målgruppen bilpendlare under snart 20 år. Vi vet hur material och enheter ska utformas, hur erbjudanden ska lyftas samt vilka kanaler som ger effekt för att locka målgruppen.

Dessutom vet vi att en resenär i snitt köper biljetter för cirka 3 300 kronor per år. Med 633 nya resenärer kan Länstrafiken Kronoberg räkna hem knappt 2,1 miljoner kronor i nya intäkter, per år. Dessutom vet vi att en kund i snitt stannar i fem år. Det innebär att en satsning på denna form av kampanj ger mångdubbelt tillbaka på investeringen och dessutom bidrar till ett mer hållbart resande.

Se fler case

Små ändringar kan öppna stora dörrar
Hamex Precision Tools
Götatunneln: Operation Nedstängning
Västtrafik
Kommunikationsstrategi, webbsidor och digital marknadsföring
Städkonsult