På spaning med Lazzo
Identifiera vilka ni vill nå och vilka behov de har. Att enbart satsa på innehåll som ska locka den breda massan gör att ni får svårt att pricka rätt. Det är som att blunda och kasta dartpilar mot en tavla, har ni tur så prickar ni tavlan – men det är långt ifrån där ni faktiskt borde sikta.
Ta tiden och definiera vilken målgrupp ni vill nå, och börja planera ert innehåll utefter det. Ni kommer att inse att ett grundläggande målgruppsarbete kommer att göra underverk för resultatet i slutändan.
Det dyker ständigt upp nya plattformar som ni som företag behöver ta ställning till om ni måste finnas på eller ej. Kanske ser du att dina barn är helt fast på Tiktok, eller känner du själv att Youtube vore en rolig grej för att du sett ett gäng roliga klipp där?
Släpp vad som vore roligt eller vad dina barn är intresserade av. Utgå från första tipset, vad är vår målgrupp? Därefter kan ni fundera över vilka plattformar som de rör sig någonstans – först då kan det bli intressant att ta klivet till en ny kanal. Om er målgrupp inte finns på Tiktok är det onödigt att lägga tiden på att göra innehåll där. Men om de i stället är väldigt aktiva på Facebook är det, med all sannolikhet, viktigare att lägga krutet där.
Satsa inte på att finnas i alla kanaler om er målgrupp inte finns där. Välj den kanal där er målgrupp är som mest aktiv och gör en rejäl satsning där i stället.
Trägen är oftast det som vinner. Att bygga kännedom och trovärdighet tar tid, och för dig som jobbar med sociala medier krävs det regelbundet publicerande för att långsamt bygga upp en publik. Alla kan sponsra ett inlägg och få spridning på det, men genom ett långsiktigt arbete kommer ni att skapa en vana som gör att fler får upp ögonen för er.
Sätt upp en contentkalender som ni ska följa – men håll den realistisk! Om ni bara klarar av att publicera något en gång i veckan, så börja där. Så länge ni håller uppe en regelbundenhet av bra innehåll, kommer ni att öka i såväl synlighet som besökare.
Låt er själva bli en kunskapskälla! Ni sitter garanterat på mängder av kunskap som många mer än gärna vill ta del och lära sig av. Börja bjud på intressanta tips och lärorika spaningar som skapar intresse bland er målgrupp.
Det kommer att bygga er som en trovärdig spelare på marknaden, då ni visar vilken stor kompetens som ni besitter. Visst känns det tryggare att köpa en tjänst av någon som publicerat flera kloka och genomtänka artiklar och insikter på ämnet?
Analys och statistik är en oerhört viktig del av alla verksamheter – så även i ert arbete med sociala medier. Integrerat i de olika kanalerna finns många bra statistikverktyg som erbjuder ovärderlig kunskap om er egen tillväxt och hur ni kan nå era kunder på bästa sätt.
Här kan ni se vad er målgrupp vill och inte vill läsa om, samtidigt som ni kan börja identifiera mönster hos målgrupperna som ni inte ens trodde var möjligt på förhand. Genom en analys av era inlägg och följare kommer ni kunna förstå vad som fungerar, och hur ni kan använda er av det för att stärka er digitala närvaro – och utveckla er verksamhet.
Lazzo jobbar med strategisk marknadsföring och kommunikation som bidrar till dina affärsmål. Med fokus på mätbara resultat!
Du kan när som helst avregistrera dig genom att använda länken i vårt nyhetsbrev.
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Kaplansgatan 16B,
Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg
Kontakt
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Besök
Kaplansgatan 16B, Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg