På spaning med Lazzo
Att priserna successivt ökar generellt i samhället är ett ämne som gått varmt i massmedia under våren. Nu visar det sig att inflationen bidragit till en attitydförändring bland bilister. En förändring som är till fördel för kollektivtrafiken.
När Västtrafik gör sin sjätte undersökning i ordningen kring hur invånarna i Västsverige reser visar det sig att den förändrade samhällsekonomin med galopperande kostnader bidragit till nya vanor för bilister. Med över 4000 svaranden kan trafikbolaget konstatera att ekonomin är ett av de starkaste styrmedlen när det kommer till hur vi väljer att agera kring våra dagliga transporter.
Även om miljöaspekten är en viktig fördel kring varför man borde ställa bilen oftare och välja kollektivt resande, räcker den inte till för att den genomsnittlige bilisten ska välja att tänka om. I stället är det tid och just pengar som avgör. Över hälften av de deltagande i undersökningen uppgav nämligen att ökade levnadskostnader och drivmedelspriser bidragit till att de nu kör mindre bil.
”Beteenden är svåra att förändra men ekonomin spelar en viktig roll”, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i ett pressmeddelande.
Läs mer på TTs sajt
Lazzo har över 20 års erfarenhet av att omvända bilister till kollektivtrafikanter. Läs mer bland våra case som beskriver flera av våra framgångsrika provåkningskampanjer runt om i Sverige:
Våra case
Lazzo jobbar med strategisk marknadsföring och kommunikation som bidrar till dina affärsmål. Med fokus på mätbara resultat!
Du kan när som helst avregistrera dig genom att använda länken i vårt nyhetsbrev.
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Kaplansgatan 16B,
Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg
Kontakt
0500-49 43 43
info@lazzo.nu
Besök
Kaplansgatan 16B, Science Park Skövde
Kungsgatan 4, Göteborg