Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat

På spaning med Lazzo

Att skriva ett pressmeddelande som fångar journalisters och redaktörers uppmärksamhet kräver mer än bara snygga formuleringar och läckra bilder.

Det handlar om att förstå målgruppen, prioritera det viktigaste och skapa en berättelse som är relevant för mottagaren. Här bjuder vi på fem konkreta tips som hjälper dig att lyckas – från att välja rätt medier till att följa upp leveransen på ett proffsigt sätt.

Förstå mediernas målgrupp

Olika medier har olika typer av läsare. Om man avskyr allt som har med bilar att göra, är väl risken relativt liten att man prenumererar på en tidning med fordonsfokus, eller hur? Det är något du måste ha i åtanke när det ska väljas vilka medier som ert pressmeddelande ska skickas till. En lokaltidning med stor pappersutgåva har en viss typ av läsare, medan en webbexklusiv sajt med fokus på tech och IT har en helt annan.

Förstå målgruppen och vilka som konsumerar den media ni vill nå ut i. Anpassa sedan ert innehåll utefter det.

Fånga läsaren direkt

När du skriver med ett pressmeddelande finns det en grundregel som ofta är bra att följa – börja med det viktigaste. Resten kan komma sedan. Inled pressmeddelandet med en skarp rubrik och en ingress som fångar såväl uppmärksamhet som intresse med en gång.

Journalister och redaktörer är ofta upptagna och kommer att ignorera ditt pressmeddelande om du aldrig kommer till saken. Börja med det viktigaste – och lås fast läsaren.

Håll dig till det viktiga

Om du ska börja med det viktiga och fånga läsaren tidigt, så är det också viktigt att resten av texten innehåller det som betyder något. Fokusera enbart på att få med det som har nyhetsvärde i ditt pressmeddelande. Ingen vill läsa om hur fantastiskt ditt företag här, trots hur härligt det än känns att skriva det.

Om du vill nå ut i medier krävs rak, intressant och tydlig information. Medier ska förmedla en oberoende bild av verkligheten, de kommer inte att ta med alla de fina ord du skriver om ditt företag. Ett sådant pressmeddelande slänger de garanterat i soporna i stället.

Ha med citat från rätt personer

Genom att ha med ett citat i pressmeddelandet ger du en större chans för publicering, men se då till att det är en person som medierna faktiskt vill citera. Medier vill ofta ha med en så känd och relevant person som bara möjligt i sina artiklar, det ger deras artiklar mer tyngd. Så ska du tänka med dina pressmeddelanden också!

Låt er VD bli den som uttalar sig i allra högsta grad och var alltid givmild med citat och möjlighet till individuella intervjuer i samband med utskicken.

Följ upp – på rätt sätt

Om du har gjort alla ovanstående punkter och ändå inte sett någon publicering, var då inte rädd för att kontakta journalisten eller redaktören för att berätta mer och fråga om deras plan. Ibland kan mejl missas i allt nyhetsbrus och då är en liten påminnelse alltid på rätt plats.

Men om du får höra att det inte finns tid eller utrymme för att göra något på ditt pressmeddelande – respektera då det och tacka för tiden. En god relation med medier är alltid bra, vem vet, nästa gång de vill prata med någon inom ert verksamhetsämne kanske de ringer just er?

Dags för nästa steg?

Vill du lära dig ännu mer om hur ni når ut till medierna? Vi har lång erfarenhet av kommunikation som fungerar. Kontakta oss – redan i dag!

Se fler på spaning

AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda
Lazzomedarbetare släpper bok
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda
Lazzomedarbetare släpper bok