Från halvtomma

Nya kunder – vi hjälper dig att fylla bussarna.

Vad är bästa sättet att hitta nya resenärer till kollektivtrafiken? Vi på Lazzo har under många års tid arbetat med provåkningskampanjer, där ni låter potentiella resenärer provåka hela ert utbud under en begränsad tidsperiod. Det är ett erbjudande som ger garanterade resultat.

KONCEPT – STARKA STRÅK

Garanterat resultat direkt.

Hur får man envetna bilister att parkera bilen och i stället testa buss och tåg? Vårt koncept kallas för provåkningskampanjer. Genom att låta bilisterna prova er kollektivtrafik under en begränsad tid, öppnar ni dörrar för nya resvanor. Vi vet vad som fungerar och hjälper er – hela vägen.

Bearbetade bilister

50 000

Provåkare

4 456

Nya kunder

670

intäkter / år

2,2 milj

Resultat bilistkampanj, Värmlandstrafik 2023.

Till fulla bussar

Till resultat

Hur många nya möjliga resenärer finns det i din region?

Hela Sverige

Trafikbolag

23 st

Möjligt antal provåkare/kampanj

222 490 st

Möjligt antal nya resenärer/kampanj

66 766 st

Antal bilägare nära hållplats* (1/hushåll)

2 187 064 st
Värde: 3 300 kr/resenär och år**
220 326 959 kr

*Boende inom 1 km från hållplats **En kund stannar i snitt 7,8 år

Hur många nya resenärer vill du få?

Vill du öka resandet på en specifik linje, område eller i hela ditt län? Vi gör allt från små punktinsatser till länstäckande kampanjer.

Small

+100

nya kunder

Kampanj som bygger helt på bearbetning i digitala kanaler. Kostnadseffektiv och ryms utan problem under gränsen för direktupphandling.

Det här ingår:

Medium

+500

nya kunder

Genom att kombinera en digital kampanj med ett adresserat utskick till målgruppen bilister ökar antalet nya kunder väsentligt.

Det här ingår:

Large

+1 000

nya kunder

En digital kampanj i kombination med ett eller två adresserade utskick till målgruppen bilister samt fler kompletterande kanaler ökar utfallet och antalet nya kunder väsentligt.

Det här ingår:

koncept nyinflyttad

Koncept – Nyinflyttad

Välkomna nya resenärer när de är redo för nya vanor.

När människor flyttar till nya boenden finns det stora möjligheter att välkomna dem med en provåkningskampanj. Kanske möjliggör deras nya lägenhet eller hus att de kan pendla med buss till jobbet i stället för att ta bilen? Vi ger dem en exklusiv inflyttningspresent som, för er del, genererar nya resenärer över tid.

1 352 111

personer flyttar varje år i Sverige enligt SCB

1 september

är den dag som flest flyttar i Sverige

Koncept Always on

Koncept – Always on

Erbjudanden som finns när dina resenärer behöver dem.

En kampanj behöver inte ske under en viss period, den kan pågå hela tiden. Genom vår always on-marknadsföring når vi era potentiella resenärer precis i rätt tid, med rätt budskap. Låt oss driva in nya resenärer, medan ni lägger tiden på annat.

Prova-på-möjligheten är ett erbjudande som vi vet att vi hämtar hem kostnadsmässigt, eftersom vi av erfarenhet också vet att många av våra prova-på-resenärer börjar resa med oss väldigt mycket mer efter provperioden.

David Widlund, marknadschef för Värmlandstrafik

Uppdragsgivare