Länstrafiken Örebro tävlar ut kostnadsfritt resande i filmchallenge

På spaning med Lazzo

Vilka sätt kan man använda för att väcka intresse och skapa interaktion hos potentiella resenärer?

Länstrafiken Örebro har valt att starta en utmaning där de vill att folk ska vässa sin kreativa ådra och skicka in egenproducerade reklamfilmer på max en minut. Filmen ska handla om fördelarna med kollektivtrafik utifrån hälsa- och miljöperspektiv.

Länstrafiken uppmanar alla att söka, och alla typer av filmer är välkomna. Det kan vara en gastkramande thriller, en gripande dokumentär eller en animerad komedifilm. Filmmakarnas kreativitet är det som sätter begränsningarna. Det går att skapa filmen helt på egen hand, eller tillsammans med ett team. Tävlingen finns i två åldersgrupper. Ungdom, mellan 13 och 19 år, samt vuxna, som gäller alla över 20 år. Vinnaren får kostnadsfria resor i 28 dagar över hela länet och en goodiebag. Det är också allmänheten själva som avgör vinnaren. I Länstrafikens sociala medier kommer filmerna att delas och i slutändan räknas gillamarkeringar och delningar av filmerna samman i ett poängsystem.

Så vad är då smart med Länstrafikens filmkampanj? Utöver att de får in en hel del roliga videos som i framtiden kan användas i marknadsföringssyfte, så bygger de upp en interaktion bland publiken. Filmmakarna deltar med eget material som sedan kräver mänsklig interaktion för att få poäng.

De som deltar i tävlingen kommer att pusha sina nära och kära för att de ska dela och gilla deras filmer, vilket gör att spridningen kommer att bli stor. Länstrafikens varumärke kommer att synas direkt i sin målgrupps olika flöden och genom att andra människor delar de olika filmerna byggs även trovärdigheten än mer. Vi litar ju mer på det som någon vi känner delar, än ett företag.

Att bygga en kampanj på allmänhetens interaktion och eget deltagande är smart. För blott intern tid och priset för 28 dagars fritt resande för vinnande filmteam kommer Länstrafiken Örebro att få tusentals och åter tusentals exponeringar av sitt varumärke. Ganska smart, eller hur?

Vill du veta mer om tävlingen?

Klicka här!

Se fler på spaning

Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda
Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda