Så kan du få bilister att ställa bilen

På spaning med Lazzo

Svensk Kollektivtrafik konstaterar i sin temarapport att olika resenärsgrupper reagerar på olika argument för att byta bilen mot bussen, oftare, eller konstant.

I rapporten har olika resenärsgrupper djupanalyserats för att se vad som krävs för att få fler av dem att välja kollektivtrafik i stället för att ta bilen och vilka som kan vara lämpliga målgrupper för ökade marknadsföringsinsatser. Rapporten visar att växlarna, de som ibland väljer kollektivtrafik, är den grupp som är lättast att påverka till ökat resande.

– Vi tittar även noga på alltid-bilisterna, gruppen som bara tar bilen. De reser mycket frekvent och ett ändrat beteende där skulle få stor effekt både på utsläpp och trängsel på vägarna. Resultaten visar att 46 procent av dem faktiskt har över 100 avgångar från sitt närområde per dag men inte alla av dem känner till det, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern.

Argument som fungerar

Argument som biter på de så kallade alltid-bilisterna: bättre utbud, avgångar som passar, kännedom om pris och utbud samt prova-på-kampanjer.

När det gäller växlare är de främsta argumenten: slippa parkering, miljöpåverkan, bättre utbud, tätare avgångar och kortare restider.

Framgångsrika kampanjer för olika målgrupper

På Lazzo konstaterar vi att 20 års erfarenhet av bearbetning för ökat resande kräver marknadsföring och uthållighet. Vi har flera olika koncept för att öka det kollektiva resandet, allt från nykundsbearbetning och bearbetning av nyinflyttade till kampanjer för att utveckla resandet bland befintliga kunder (växlare) eller att återta tidigare kunder som slutat resa.

Vi tar gärna en diskussion med dig för att se om exempelvis våra digitala provåkningskampanjer kan vara ett alternativ för att locka nya kunder eller kanske kontinuerlig bearbetning av personer som flyttat.

Välkommen att kontakta oss!

Case: Ökad försäljning till befintliga kunder

Case: Digital kampanj lockade hundratals nya kunder

Läs hela rapporten från Svensk Kollektivtrafik

Se fler på spaning

Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda
Så skriver ni pressmeddelanden som ger resultat
AI ”medpristagare” i tre Nobelpris
Skapa digitalt innehåll som alla kan använda